08 June 2008

Petrol Naik 78sen, Diesel Naik RM1, Rakyat Masih Diam?



Dipetik SuaraKeadilan.com

Khamis, 5 Jun 2008 • Kategori: Eksklusif, Liputan Khas, Rencana

Oleh Amin Iskandar

Dengan “ganas”nya kerajaan BN menaikkan harga minyak secara besar-besaran. Petang tadi, Abdullah Badawi membuat pengumuman yang telah menyebabkan stesen-stesen minyak dipenuhi oleh pengguna-pengguna yang berebut-rebut untuk membeli minyak dengan harga RM 1.92 seliter buat kali terakhir.

Pengumuman mengejutkan. Dengan secara tiba-tiba rakyat dikejutkan bahawa harga minyak akan dinaikkan selepas jam 12 malam ini. TV3 milik Media Prima kroni kepada Abdullah Badawi melaporkan ada stesen-stesen minyak yang sudah mula tutup dengan alasan minyak telah habis. Ini perkara biasa, minyak dikatakan telah habis oleh kerana mereka ingin mendapat untung jika menjual selepas jam 12 malam ini.

Tahun lalu dalam sebuah forum yang bertajuk Jenayah dan Rasuah: Malaysia Dalam Bahaya, Naib Presiden PAS meramalkan bahawa kerajaan akan menaikkan harga minyak sebanyak 70 sen selepas pilihanraya umum ke 12. Klik disini. Hampir tepat ramalan pemangku Menteri Besar Kelantan itu.

Dengan pengstrukturan subsidi yang baru, kerajaan dikatakan akan dapat menjimatkan wang sebanyak RM 4 billion.

Diantara persoalan yang harus ditimbulkan ialah kemana wang ini akan pergi? Untuk pembangunan? Pembangunan untuk rakyat atau untuk syarikat kroni, anak dan menantu?

Abdullah mengumumkan pemberian rebet kepada pengguna kenderaan. Berita dibawah dipetik dari Malaysiakini:

Bagi pemilik kenderaan persendirian, berkapasiti enjin sehingga 2000cc serta ‘trak pick-up’ dan jip berkapasiti enjin sehingga 2500cc, bayaran tunai sebanyak RM625 setahun bagi setiap kenderaan, akan diberikan.

Bagi pemilik motosikal persendirian, berkapasiti enjin sehingga 250cc, bayaran tunai RM150 setahun.

Bayaran tunai diberi apabila pemilik kenderaan dan motosikal membayar atau memperbaharui lesen kenderaan bermotor.

Bayaran ini meliputi kenderaan dengan cukai jalan yang berkuatkuasa 1 April 2008 hingga 31 Mac 2009.

Bayaran ini ditunai dalam bentuk kiriman wang (money order) di pejabat Pos di seluruh negara mulai 1 Julai 2008.

Bagi pemilik kenderaan dan motosikal yang tidak termasuk dalam kategori bayaran tunai tersebut, kabinet memutuskan untuk mengurangkan cukai jalan mengikut kadar berikut, berkuatkuasa 1 Jun.

Bagi pemilik kenderaan persendirian petrol dan diesel berkapasiti enjin melebihi 2000cc, cukai jalan akan dikurangkan sebanyak RM200.

Bagi motosikal persendirian berkapasiti enjin lebih 250cc, cukai jalan akan dikurangkan sebanyak RM50 tertakluk kepada cukai jalan minima RM2. Baca seterusnya disini.

Shahrir Samad dalam wawancara dengan TV3 yang dikuasai oleh menantu PM mengakui bahawa sistem rebet ini pasti akan menimbulkan masalah yang besar. Akan tetapi kerajaan tidak boleh berbuat apa-apa.

Kenaikkan harga petrol sebanyak 41 peratus dan diesel sebanyak 63.3 peratus sudah pasti akan memberi kesan yang besar kepada majoriti rakyat Malaysia yang berpendapatan rendah.

Jeanne Abdullah, Rosmah Mansor dan Nori Abdullah sudah pasti tidak akan terjejas sekalipun harga petrol dijual dengan harga RM 50 seliter.

Apa yang boleh dilakukan oleh rakyat Malaysia untuk menghalang penindasan ini daripada berterusan? Apakah keputusan kabinet Abdullah-Najib itu muktamad?

1) Protes dalam bentuk piket dan demonstrasi aman secara besar-besaran sehingga harga minyak diturunkan pada kadar asal. Nota: Demonstrasi yang dianjurkan perlulah tersusun dengan mantap dan dihadiri oleh jumlah rakyat yang ramai. Sekurang-kurangnya seperti ini. Oleh yang demikian penganjur tidak perlu terburu-buru untuk mengadakan demonstrasi ini. Roadshow diseluruh negara perlu diadakan terlebih dahulu agar partisipasi rakyat dari seluruh negara dapat direalisasikan.

2) Kedua kita boleh menganjurkan hartal secara besar-besaran diseluruh negara.

Apa itu hartal?

Hartal adalah salah satu bentuk “civil disobedient” yang dilakukan untuk menuntut sesuatu perkara ataupun membantah sesuatu perkara. Ia adalah satu tindakan untuk menuntut kerajaan, pemerintah ataupun penjajah untuk menukar sesuatu keputusan yang tidak popular ataupun menindas rakyat. Kalau tak faham lagi, sila klik disini.

Bayangkanlah jika hartal atau boikot diseluruh negara dilakukan. Sudah pasti negara tidak dapat berfungsi dan kerajaan terpaksa akur ditangan rakyat.

Mengapa tidak dihentikan pembaziran kerajaan terlebih dahulu? Mengapa tidak dipotong gaji menteri terlebih dahulu? Mengapa tidak dipotong elaun menteri terlebih dahulu?

Jawapannya mudah, kerajaan BN tidak pernah berniat dan berminat untuk menjaga kebajikan rakyat.

Jika rakyat terus diam, jangan terkejut dalam jangkamasa 10 tahun ini harga petrol akan dinaikkan sehingga RM 50 seliter. Anda tidak percaya?

No comments: